Minä: Den här semlan smakar inte bra.

Tarjoilija: Jaha

Minä: Är den gammal?

Tarjoilija: Den är gjort idag.

Minä: Den är inte god, kan jag få någonting annat istället.

Tarjoilija: Nehej.

 

Tarjoilija tuijottaa minua kulmat koholla, leuka vähän sisään vedettynä ja suupielet kurtulla, ilme kertoo paljon, hän pitää minua mielenvikaisena, ja todellakin tunnen itseni typeräksi seistessäni siinä laskiaispulla ojossa. Häpeän puna poskillani menen istumaan takaisin paikalleni kahvilan perälle. En voi poistua saman tien, koska ystävättäreni syövät lämmintä foccasiaa. Tytöt arvelevat, että ainakin salaatti on tuoretta, ja he syövät leipänsä hyvällä ruokahalulla. Minun päiväni on kuitenkin jo pilalla.

Ystäväni ovat vierailulla Sigtunassa, he asuvat Tukholmassa ja halusivat lauantain kunniaksi harrastaa lähiseutumatkailua. Olimme käyneet katsastamassa Marian kirkon sekä S:t Olofin ja S:t Perin kirkon rauniot. Sitten tutkailimme vähän Sigtunan söpöä keskustaa, ja valitsimme kahvilaksi Café Myntetin. Se on tähän päivään asti ollut Sigtunan viihtyisin kahvila. Siellä on hyvä valikoima makeaa ja suolaista, kahvi on hyvää ja sisustus on tunnelmallinen.

Mutta tämän päivän jälkeen en koskaan enää mene sinne, en voi uskoa, että asiakasta kohdellaan näin. Pulla oli kuivaa ja kermavaahto eltaantunutta.  Jos olen maksanut tuotteesta, niin haluan sille vastinetta. Kun menen kahvilaan haluan myös palvelua, muutenhan kahvinsa ja pullansa voi syödä kotonaan.

En mennyt kotiin bussilla, vaan kävelin, oli pakko purkaa kiukkua. Kolmen kilometrin matka helpotti vähän, potkin lumipaakkuja ja mietin kostostrategiaa. Miksi tällaisiin tilanteisiin ei ole valmiita vuorosanoja?

Mietin mielessäni erilaisia kommentteja, joita olisin voinut sanoa: Tämä pulla on pahaa, minä olen maksanut siitä, saanko toisen tilalle. Riippumatta siitä, onko pulla tuoretta vai vanhaa, se on pahaa. Maista itse. Onko tämä sinun mielestäsi hyvää palvelua? Luuletko, että tämä on uskottava kahvila? Mitä tuijotat, olenko minä ensimmäinen henkilö, joka valittaa täällä? Mistä sinulle maksetaan, jos ei palvelusta? Kuka maksaa palkkasi, jos eivät asiakkaat?

Mitä olisi pitänyt tehdä?

a)      a) Syödä pulla, sehän maksoi 29 kruunua

b)     b)  Jättää pulla pöydälle ja olla hiljaa

c)       c) Mennä valittamaan ja toivoa parasta

d)      d) Vaatia kovaan ääneen oikeuksiani

Kurkkaa myös cafekartan.se, näyttää siltä, että joku muukin on saanut pahaa ruokaa ja huonoa palvelua.